در جریان ما باشید

سام‌کافی‌رسترز

میوه‌ی قهوه چه طعمی دارد؟

دسته‌بندی
دانش پایه
تاریخ
۱۴۰۲/۸/۲
زمان مطالعه
۴ دقیقه
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که میوه‌ی قهوه چه طعمی دارد؟ آیا طعم میوه‌ی قهوه شبیه به قهوه‌ی برشته‎‌شده است؟
ما در این مقاله همه چیز را در مورد طعم میوه‌ی قهوه و نحوه مصرف آن به شما خواهیم گفت.
از آن جایی که عطر قهوه تنها هنگام برشته کردن دانه ها ایجاد می شود، پاسخ منفی است: میوه‌ی قهوه، طعم قهوه‌ی رست‌ شده را ندارد. با این حال، انواع مختلف قهوه و میوه‌ی قهوه طعم‌های متفاوتی دارند. قهوه‌هایی که در مناطق مختلف یا در آب و هوای متفاوت با روش‌های کشت مختلف رشد می‌کنند، طعم‌یادهای متفاوتی دارند.
وزن قهوه‌ی سبز، یا همان دانه‌های قهوه خشک شده، کمتر از 20 درصد وزن یک میوه‌ی قهوه رسیده است. بقیه‌ی آن پوست، گوشته، موسیلاژ و آب است. گاهی اوقات گفته می‌شود که طعم‌های میوه‌ی قهوه می‌تواند در پیش‌بینی عطر قهوه‌ی رست‌شده کمک کنند. اگر همه چیز به درستی پیش برود، میوه‌ی‌های شیرین‌تر طعم‌یادهای شیرین در قهوه ایجاد می‌کنند. داخل میوه‌ی قهوه معمولا دو دانه‌ی قهوه وجود دارد.این میوه‌ گوشته زیادی ندارد، بنابراین بهتر است آنها را به دقت بیرون بیاورید.
  .jpg
 
رسیده بودن میوه‌ی قهوه هنگام چیدن، مقدار موسیلاژ یا همان ماده‌ی چسبنده اطراف دانه‌های قهوه، میزان قند و dry matter (میزان رطوبت از دست رفته پس از خشک شدن) میوه‌ی قهوه بر کیفیت فنجان قهوه شما تاثیر زیادی دارد. البته مقدار قند موجود در میوه‌ی قهوه روی طعم خود میوه‌ هم تاثیر می گذارد.
تولیدکنندگانی وجود دارند که می توانند با چشیدن طعم میوه‌ی قهوه تنوع قهوه را تشخیص دهند. احتمالا برای چشیدن میوه‌، مثل یک فنجان قهوه در ابتدا تشخیص می‌دهید همه آنها کاملاً یکسان هستند، اما هرچه تجربه‌ی بیشتری داشته باشید، تفاوت‌های ظریف بیشتری پیدا خواهید کرد. اگرچه پالت چشایی ما با رایحه‌های مختلف میوه‌ی قهوه چندان پیشرفته نیست، اما قطعا می توانیم بگوییم که طعم آن‌ها متفاوت است. در واقع، حتی رایحه‌ی گل‌های قهوه نیز بسیار متفاوت است، چیزی که از کشاورز برتر از Finca Las Rosas در Huehuetenango، گواتمالا یاد گرفتیم.
اگر می خواهید تاثیر گوشته میوه‌ی قهوه را بر طعم قهوه‌ها کنترل کنید، باید روش فرآوری مناسب را انتخاب کنید. به زبان ساده، هرچه گوشته بیشتری از میوه‌ی قهوه برای خشک کردن، روی دانه ها باقی بماند، طعم‌یادهای میوه‌ای و شیرین بیشتری خواهید داشت. در روش فرآوری طبیعی، قبل از برداشتن پوست و گوشته دانه، کل میوه‌ را خشک خواهید کرد. در فرآیند عسلی( honey process)، مقداری از گوشته و موسیلاژ روی دانه باقی می‌ماند و قندها به طعم‌یادهای شیرین و عسلی تبدیل می‌شوند.
معمولاً میوه‌ی قهوه‌ی رسیده قرمز رنگ است اما انواع نارنجی، زرد و صورتی نیز وجود دارد. این بوربون زرد (yellow bourbon) در یک مزرعه قهوه در پرو در حال رشد است.
  .jpg
 
اگر تا به حال تجربه چشیدن طعم میوه‌ی قهوه را نداشته‌اید، می توانید با خوردن یک جرعه چای کاسکارا که از میوه قهوه خشک شده تهیه می شود، طعمی شبیه به طعم آن را بچشید.
نهایتا پاسخ به سوال : میوه‌ی قهوه چه طعمی دارد؟ ما طعمی شبیه انبه حس می‌کنیم، برخی عطر یاسمن دارند و برخی با طعم‌یاد‌هایی بیشتر شبیه به توت. مهمتر از همه، آنها مثل عسل شیرین هستند!

مطالب مرتبط

در جریان ما باشید