در جریان ما باشید

سام‌کافی‌رسترز

در یک مزرعه قهوه چه اتفاقاتی می‌افتد؟

دسته‌بندی
دانش پایه
تاریخ
۱۴۰۲/۸/۲
زمان مطالعه
۳ دقیقه

سفر میوه قهوه از مزرعه (گلخانه) تا قهوه سبز

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که قبل از برشته شدن دانه‌ها در یک رستری، در مزرعه‌ی قهوه چه اتفاقاتی می افتد؟ مزارع قهوه در اندازه‌های مختلف هستند و هر کدام روش‌های کشاورزی و فرآوری متفاوتی دارند، اما اینجا یک مزرعه در نیری(Nyeri)،شهری در کنیا است.

1.jpg

درخت قهوه از هسته‌‌ی گیلاس قهوه (یا همان دانه‌) رشد می‌کند و نهال قهوه قبل از کاشت در مقصد نهایی، در گلخانه پرورش می‌یابد.2.jpg

هر گل در درخت قهوه نشانه‌ای از گیلاس قهوه در چند ماه آینده است. گل دادن، نشان دهنده‌ی آغاز فصل زراعی درخت قهوه است.

3.jpg

حدود دو ماه پس از گل‌دهی، گیلاس‌های قهوه‌‌ی سبز در درخت قهوه ظاهر می‌شوند. گیلاس‌های موجود در تصویر هنوز خام هستند، بنابراین به 4 تا 8 ماه زمان نیاز دارند تا به گیلاس قرمز تیره تبدیل شوند.

4.jpg

این گیلاس‌های قرمز و زرد تقریباً آماده‌ی برداشت هستند.5.jpg

زمانی که گیلاس‌ها کاملا قرمز شدند، رسیده و آماده‌ی چیدن هستند. همانطور که در تصویر می‌بینید، همه‌ی آنها در یک زمان بالغ نمی‌شوند، بنابراین برداشت را نمی‌توان یکباره انجام داد.

6.jpg

 گیلاس‌های قهوه‌ی قرمز به ایستگاه فرآوری منتقل می‌شوند.7.jpg

قبل از اینکه گیلاس‌ها فرآوری شوند، آنها را دسته‌بندی می‌کنند تا گیلاس‌های خام و کاملا بالغ از بین همه میوه‌ها جدا شوند.

8.jpg

در فرآوری شسته،باید گوشته‌ی گیلاس‌ها جدا شوند. ( به این فرآیند depulping گفته می‌شود.) این فرایند قبل از تخمیر و شستن دانه ها اتفاق می‌افتد و گوشته‌ی میوه قهوه توسط دستگاه depulper (دستگاهی شبیه به آسیاب) جدا می‌شود.

9.jpg

دانه‌ها بعد از جداسازی گوشته مثل این عکس می‌شوند.

10.jpg

هنوز مقداری گوشته‌ی میوه و موسیلاژ روی دانه باقی مانده است، به همین دلیل دانه ها باید به مدت 24 تا 48 ساعت در مخازن آب تخمیر شوند. تخمیر، طعم شفاف و اسیدیتی را در دانه‌ها افزایش می‌دهد.

11.jpg

پس از تخمیر، دانه‌ها با آب تازه شسته می‌شوند.12.jpg

شستشو و تخمیر به رطوبت دانه می‌افزاید. بنابراین آنها باید به ایستگاه خشک کردن منتقل شوند. در آفریقا استفاده از تخت های مرتفع(افراشته‌ای) برای خشک کردن رایج است.

13.jpg

دانه‌ها بسته به آب و هوا (دما، رطوبت و نور خورشید) باید تقریبا ۱۰ تا ۲۲ روز خشک شوند.

14.jpg

دانه‌ها حین خشک شدن باید مدام جابه جا شوند تا کپک نزنند.

15.jpg

دانه‌های معیوب باید از دانه‌های خوب جدا شوند تا کیفیت فنجان را خراب نکنند. دانه‌های معیوب در قهوه به این معنی است که کیفیت مطابق با استانداردها را ندارند و به دلیل شرایط مزرعه، روش فرآوری قهوه یا برشته شدن از بین رفته‌اند.

اغلب این عیب‌ها را می‌توان با چشم روی دانه دید (سیاه بودن، ترک‌خوردگی، کپک قابل مشاهده و ... )اما برخی از آن ها بعد از برشته شدن قابل دیدن یا چشیدن هستند.

سپس قهوه‌ها در شرایط خاص بسته بندی می‌شوند و برای ارسال آماده می‌شوند تا سفر خود را از مزرعه تا فنجان ادامه دهند.

16.jpg

مطالب مرتبط

در جریان ما باشید